Sumpit Nuff Sampai kena!!!

12 August 2011

Mama Toman!!!


JERITAN kuat tanpa segan silu pemancing, Erwan Erzal, menggemparkan pengunjung yang berkelah dan mandi-manda dekat Tasik Biru, Sungai Buloh, baru-baru ini.

Pada insiden itu, gelagat spontan Erwan menarik perhatian dek sesekali terpaksa mengundur dan mara ke depan melawan asakan seekor ikan dipercayai bersaiz besar di dasar tasik berkenaan.

Namun, selepas selesai aksi tarik menarik itu, orang ramai menghela nafas lega kerana Erwan rupa-rupanya berjaya melawan kudrat seekor toman sebesar budak yang beratnya lebih 15 kilogram.

Bagi Erwan, kepuasan menaikkan ikan itu bertambah apabila dipuji pengunjung tasik yang rata-ratanya pertama kali melihat aksi hebat pemancing menaikkan ikan toman bersaiz besar di depan mata.

Malah, ada pengunjung menghamburkan pujian sambil mengakui terpukau dengan aksi itu yang sebelum ini hanya dapat disaksikan dalam rancangan dokumentari siri Animal Planet seperti River Monsters dan Hooked!

Erwan yang ditemui penulis untuk mendengar kisah bagaimana beliau berjaya mendaratkan ikan toman bersaiz raksasa di tasik yang terletak kira-kira lima kilometer dari pekan Sungai Buloh itu berkata, rancangan memancing ibu toman atau mama toman ini sudah dirancang sejak dua bulan lalu.
Beliau berkata, ketika itu, beliau hanya ternampak kelibat ibu toman dan anak-anaknya bermain di tengah tasik. Menurutnya, keadaan itu berterusan hingga beberapa minggu selepas itu apabila kumpulan anak beranak ini dilihat ‘bermain’ tidak jauh dari tebing.

“Apabila melihat keadaan itu, saya cepat-cepat membaling gewang selaman dalam ke arahnya. Kumpulan ikan ini tidak mengendahkan langsung dan melarikan diri ke tengah tasik semula.

“Pada keesokan harinya, saya datang lagi ke tempat sama pada waktu petang dan kumpulan ini timbul di bawah pokok. Balingan pertama menggunakan gewang permukaan terus disambut dan tidak sempat karauan dibuat, ibu toman yang dipercayai menyerang gewang dihulurkan, membenamkan diri dan terlucut,” katanya.

Erwan menambah, selang seminggu selepas itu, toman tidak melayan langsung gewang dihulurkannya walaupun sudah mencuba habis pelbagai jenis gewang di dalam kotak simpanannya.

“Saya berhenti memburu ikan ini selama seminggu selepas itu dan menganggap, ibu toman semakin culas kepada benda asing yang sering mengganggunya atau sakit mulut selepas terkena mata kail gewang sebelum ini.

0 comments:

Post a Comment

About